Nog tot eind maart breng ik een gelaagd beeldverhaal over de beklemmende schoonheid van detail versus het vrije gevoel en de openheid van landschap. De tentoonstelling gaat door in ARTENOVA, een voormalige meubelzaak nabij het Station van Mechelen. Hij toont er IJslandse, Namibische en Zweedse landschappen die door hun radicaal andere beeldtaal de dubbelzinnigheden in onze huidige maatschappij en politiek op scherp stellen.
De laatstejaren legde ik me, naast portret in studio, steeds meer toe op zwangerschaps- en geboortefotografie. De laatste jaren behaalde ik naast een QEP (Qualified European Photographer) en European Photographer of the Year 2016 voor reportage( Gouden Camera) voor geboortefotografie ook talrijke andere prijzen en vermeldingen voor mijn ander werk ( zes verschillende prijzen in 2016).
Die erkenning voor mijn vrijwerk, gaf me goesting om dit verder uit te puren en het ook publiek te tonen. Via de zoektocht naar een pand voor een pop up galerij kwam ik bij MEST ( initiatief van Mechelen voor Starters) terecht. Starter ben ik niet echt meer. In kunstfotografie ben ik dat dan weer wel. Via Artenova, een voormalige meubelzaak, biedt MEST de kans aan creatieve ondernemers en kunstenaars hun werk aan een groter publiek te tonen.
Tijdens mijn reizen door IJsland en Namibië gaven de wijdse, landschappen in hun typische kleuren me een gevoel van openheid, vrijheid, helderheid. Dat gevoel weerspiegelt zich in de reeks beelden die ik er maakte. Er gaat een ruwe mystieke schoonheid van uit.
Vorige zomer reisde ik naar Zweden. Actuele gebeurtenissen en een voortdurende confrontatie met de waan van de dag en de politieke realiteit deden me de Zweedse landschappen radicaal anders ervaren. Ik geraakte gefascineerd door de schoonheid van één klein detail in het ruime landschap, Ik zocht en vond een manier om dit extreem andere gevoel in beeld vast te leggen. Abstracties met scherpstelling op een enkel punt met een minimale scherpte diepte verbeelden de dubbelzinnigheid tussen schoonheid en beklemming. Hoewel het beeld een wijds landschap in zich draagt, wordt de aandacht vernauwd tot een enkel detail. En misschien doet net dat detail helemaal niet ter zake?
In een breder kader stelt de confrontatie tussen de IJslandse, Namibische en Zweedse beelden de dubbelzinnigheden van de actualiteit op scherp.
Er lijkt weinig dialoog mogelijk tussen enerzijds openheid, lichtheid, verdraagzaamheid, allerlei mogelijkheden en anderzijds, oog voor detail, geslotenheid, donkerte, het niet meer zien van de uitweg uit een situatie. De felle, heldere kleuren uit de landschappen verworden tot bijna monochrome beelden, met hier en daar een lichtpunt, een kleurvlak, zicht op een uitweg, een teken van hoop.
Net zoals de beide beeldreeksen vanuit een vergelijkbaar onderwerp vertrekken, vertrekt een maatschappelijk geschil van eenzelfde realiteit.
PRAKTISCH
nog tot 31/03/2017
Open
Di – Woe – Do 13 -18 u
Zaterdag 10 -16 u
of op afspraak
ARTENOVA
Hendrik Consciencestraat 56
2800 Mechelen